Tombiruo

Tombiruo Satu kecelakaan di hutan Keningau Sabah rupa rupanya ada kaitan dengan kes pembunuhan di Chow Kit Kuala Lumpur Tiga kali surat wasiat itu dipinda Empat nama telah disenaraikan Nama kelima telah disi

  • Title: Tombiruo
  • Author: Ramlee Awang Murshid
  • ISBN: null
  • Page: 462
  • Format: Paperback
  • Satu kecelakaan di hutan Keningau, Sabah rupa rupanya ada kaitan dengan kes pembunuhan di Chow Kit, Kuala Lumpur Tiga kali surat wasiat itu dipinda Empat nama telah disenaraikan Nama kelima telah disingkirkan Dua belas pembunuhan kemudian telah dilakukan Lelaki sadis itu sanggup membunuh kerana nafsu, wang, kuasa dan dendam Dan setelah 30 tahun, mereka dipertemukan unSatu kecelakaan di hutan Keningau, Sabah rupa rupanya ada kaitan dengan kes pembunuhan di Chow Kit, Kuala Lumpur Tiga kali surat wasiat itu dipinda Empat nama telah disenaraikan Nama kelima telah disingkirkan Dua belas pembunuhan kemudian telah dilakukan Lelaki sadis itu sanggup membunuh kerana nafsu, wang, kuasa dan dendam Dan setelah 30 tahun, mereka dipertemukan untuk mengatur semula episod hidup yang penuh ngeri.

    • [PDF] ↠ Unlimited ☆ Tombiruo : by Ramlee Awang Murshid ↠
      462 Ramlee Awang Murshid
    • thumbnail Title: [PDF] ↠ Unlimited ☆ Tombiruo : by Ramlee Awang Murshid ↠
      Posted by:Ramlee Awang Murshid
      Published :2019-07-03T02:04:58+00:00


    About “Ramlee Awang Murshid

    • Ramlee Awang Murshid

      Ramlee Awang Murshid lahir 4 November 1967 ialah seorang novelis dan juga penulis Malaysia untuk Radio Televisyen Malaysia RTM sejak 1986 RAMLEE Awang Murshid dilahirkan di Papar, Sabah, pada 4 November 1967 dan pemegang Ijazah Sarjana Muda Komunikasi Massa, Universiti Kebangsaan Malaysia UKM , bertugas sebagai wartawan penyiaran di RTM Angkasapuri Kuala Lumpur.Dalam dunia penulisan, Ramlee terkenal sebagai novelis thriller dan sudah empat kali memenangi sayembara penulisan yang antaranya melalui kejayaan novel Pei Pan yang diiktiraf pemenang kedua Hadiah Sako bagi Novel Nasional 2002.Pelajar Terbaik Komunikasi Massa 2000 UKM ini menyifatkan kejayaan Pei Pan meninggalkan kenangan paling manis kepada Ramlee kerana beliau penulis pertama dari Sabah yang meraih kemenangan bagi hadiah terbabit.Beliau yang menerima Watikah Penghargaan Khas daripada UKM pada 2001 dan Pelajar Terbaik Keseluruhan Pusat Pengajian Media dan Komunikasi 2002 sudah menghasilkan 13 novel dan antaranya ialah Tombiruo, Ranggau, Mandatori, Satu Janji, A.D.A.M, Semangat Hutan dan Rahsia Perindu.Novel terbarunya, Bagaikan Puteri, dinobatkan sebagai pemenang Anugerah Sastera Negeri Sabah dan sambutan daripada peminat menyebabkan dia teruja menyambung novel terbabit sehingga lahir trilogi Bagaikan Puteri, Cinta Sang Ratu dan Hijab Sang Pencinta.Dilahirkan di daerah Papar, Sabah, genre novel beliau pada umumnya berbentuk thriller dan seram.Latar belakang pendidikanSekolah Rendah Kapayan Kota Kinabalu 1974 1979 Sekolah Menengah Maktab Sabah Dikenali juga dengan nama Sabah College 1980 1984 Sijil Komunikasi Universiti Kebangsaan Malaysia 1999 2000 Sarjana Muda Sastera dengan Kepujian dalam Komunikasi, Universiti Kebangsaan MalaysiaAnugerahPemenang tempat kedua untuk novel Igauan Maut 1995 dalam Pertandingan Menulis Novel Dewasa, anjuran Dewan Bahasa Dan Pustaka, cawangan Kota Kinabalu.Pemenang tempat kedua untuk novel Pei Pan, anjuran Hadiah Sako Novel Nasional 2002.Senarai NovelIgauan Maut Dewan Bahasa PustakaAnugerah Pertama Creative EnterprisePei Pan Dewan Bahasa PustakaTombiruo Alaf 21Semangat Hutan Alaf 21Tombiruo Terakhir Alaf 21Ranggau Alaf 21Mandatori Alaf 21ADAM Alaf 21Satu Janji Alaf 21Bagaikan Puteri Alaf 21Rahsia Perindu Alaf 21Hatiku Di Harajuku Alaf 21Cinta Sang Ratu Alaf 21Hijab Sang Pencinta Alaf 21Ungu Karmila Alaf 21Personal Justice ADAM versi Inggeris Alaf 21Mikhail Alaf 21



    759 thoughts on “Tombiruo

    • Akhirnya, dapat juga mula membaca buku RAM ini. Beli tahun 2015, tahun 2017 sudah ada filemnya. Lambat betul!Kisah misteri penunggu hutan, digabungkan dengan cerita penyiasatan. Gabungan yang mantap. Memikirkan buku ini diterbitkan pada tahun 1998, saya kira RAM sangat teliti dalam penceritaannya. Ya, pada zaman internet yang masih suam-suam kuku, maklumat yang ada dalam buku ini tentulah diperoleh dengan cara yang agak mencabar.Kisahnya juga agak baik. Elemen-elemen drama itu ada. Kisah cinta. [...]


    • Lepas dapat tahu novel ini akan diadaptasi ke filem. Terus aku ke perpustakaan mencarinya. Baru habis baca semalam.Ternyata Tombiruo sebuah karya yang hebat dari Ramlee Awang Murshid. Watak Amiruddin dan Wan Suraya memberi refleksi yang amat kuat terhadap cerita ini.Dan perkataan Tombiruo yang bermaksud roh atau hantu sesuai dengan cerita ini yang penuh dengan misteri. Makin semangat teruskan bacaan bila ada babak-babak thrill.Bila selesai dengan Tombiruo. Aku risau jika novel ini jadi filem kel [...]


    • Wan Suraya & Amiruddinsuka pada 'rasa' yang hadir bila Ejim pandang Wan Suraya"Amiruddin: Guminavo zou diau" ewwww ;)


    • 4*Karya RAM jarang menghampakan saya. Cuma untuk Tombiruo saya rasa ada sesuatu yang tak klik dengan saya. Saya sepertinya xboleh ngam dengan watak Wan Suraya. Sebab 2 kurang 1*. Saya suka Ejim. Saya simpati sgt dgn Ejim. Hidup sebatang kara, ditambah dengan wajah yg xseperti manusia. 😢😢Endingnya? Memang tergantung. Beruntunglah sebab buku nie diterbitkan tahun 1998,jadi sequelnya memang dah ada. Tak seperti Anding Ayangan. Saya xtau berapa lagi kena tunggu untuk buku kedua. 😅


    • Novel Tombiruo ni mempunyi jalan cerita yang sangat menarik Tak hairan la ramai yang fanatik dengan penulisan Ramlee Awang Murshid Cerita lain dari yang lain Selain suspen, seram, terselit juga kisah cinta dan kekeluargaan Eceli, buku ni lebih kepada penyiasatan Memang best Tak rugi baca,Must read!!


    • Peristiwa-peristiwa pembunuhan yang berlaku di Semenanjung Malaysia dan Sabah (yang melibatkan Tuan Berham dan Salina),rupa-rupanya berkaitan. Ianya dirancang dan dilaksanakan oleh orang yang sama. Seorang yang sadis dan tidak mengenal erti belas kasihan! Kedatangan Wan Suraya,seorang wartawan akhbar Bacaria, ke Sabah pada asalnya hanya untuk membuat liputan mengenai sukan air yang berlangsung di sana. Namun,peristiwa pembunuhan yang melibatkan Ricky Leung dan teman wanitanya,Nancy,telah membuat [...]


    • kali pertama cuba novel penulis ini. utk novel yg dianggap genre thriller plotnya agak meleret. byk distraction. boleh dikatakan ini tiga cerita dalam satu dgn kisah pembalakan haram, pembunuh bersiri, jejak kasih dan kisah cinta. nampaknya ada 4 cerita. gaya penulisan pun macam flat je. penulis perlu cari perkataan lain utk menggambarkan tubuh wanita selain drpd mungil. terlalu byk penggunaan simile. gambarab aksi yg terlalu detail. contohnya masa dalam kereta. tiga kali dia sebut Ondu berpalin [...]


    • best! best! n best! tak ingat saya da baca berapakali tapi bk ni membuka mata saya kepada karya dLm bahasa meLayu. dimensi barudLm masa y sama penulis tdk meninggalKan mesej2 Islam.



    • Tombiruo: Penunggu Rimba. Tombiruo nama samaran bagi Ejim yang diberikan oleh penduduk Keningau. Apa yang dibaca & apa yang tonton sebelum ini totally different. Novel lebih baik dari filem. Ejim dilahirkan kembar bersama Amiruddin. Namun dibesarkan diberlainan tempat. EJim di hutan & Amiruddin di rumah anak yatim.Tidak banyak cerita tentang TOmbiruo, lebih banyak pasal pembalakan haram oleh Uncle Wong. 1 per 1 kes berjaya diselesaikan dengan bantuan Tombiruo. Tapi tidak disangka ada gun [...]


    • suka gila ini buku pertama y perkenalkan saya pada RAM. dari meminjam library trus membeli ketiga2 novel kemudiannya. tp ni buku pilihan saya berbanding Semangat Hutan dan Tombiruo terakhir.


    • This is my 1st attempt and 1st RAM's book after hearing rave reviews from my colleagues. They said RAM's books are not the cliche, romantic "nauseated" typical novels, and I truly agree with that. RAM is definitely a writer who writes with knowledge. He infuses romantic subplots and embroidered that with Islamic elements and a few knots and notches of Scientific facts, delivered in casual ways but definitely reflect his charismatic style.The essence of the book was the 'thriller' plot, a serial [...]


    • Secara keseluruhannya lebih seronok membaca novel ini berbanding menonton filemnya.Antara mengagumkan saya adalah latar tempatnya di tanah borneo.Memerlukan pengalaman sebenar berada di tanah itu.Seperti Kepercayaan dan budaya orang sabah.Tema kemanusiaannya dan cinta alam juga bagi saya berjaya disampaikan dengan baik.Cuma tidak berkenan pada babak pencintaan yang agak klise (walaupun babak itu minima dalam novel ini).













    • Ada sebahagian yang tak meyakinkan. Watak Wan Suraya macam wartawan amatur. Boleh terbitkan berita yang belum tentu kebenarannya tanpa diperiksa tuan editor? biar betul? Banyak sangat mengimbau kenangan, hampir semua karakter ada 'flashback'Hanya 'flashback' Ejim saja yg menarik sbb saya nk tahu lebih tentang asal usul dia. Saya tak kisah tentang bibit cinta Amiruddin dan Salina, Baizura dan Salleh, lagi lah Wan Suraya. Tapi, saya baru baca 132 muka surat. Mungkin jaln cerita akan bertambah mena [...]


    • Karya-karya Ramlee Awang Mursyid memang menjadi pilihan sejak mula diperkenalkan dengan epik Laksamana Sunan. Kali ini saya membaca semula Trilogi Tombiruo iaitu bermula dengan "Penunggu Rimba" Tombiruo yang mengisahkan tentang peristiwa-peristiwa yang berlaku di hutan tebal daerah pendalaman Sabah. Peristiwa tersebut kesemuanya ada kaitan dengan keluarga Tuan Braham. Satu demi satu malapetaka berlaku membabitkan keluarga keluarga Tuan Braham dan kesudahannya mengejutkan ahli keluarga ternama it [...]


    • ada kelainan yang membuat kita ingin tahu akhirnya. mungkin juga dipengaruhi gembar gembur media novel ini akan difilemkanmas membaca, saya tertanya tanya apakah penulis ini ada pengalaman menghampiri persekitaran cerita ini dunia kewartawanan, pembalakan. apakah dia suka mengkaji mitos atau sejarah kawasan? hebat juga.apakah nanti pengarah produser malaysia akan buat begitu juga atau buat filem tanpa kajian jika begitu filemnya pasti membosankan seperti kebanyakan drama tv melayu kini yang memu [...]


    • aku takpernah terlepas sebenarnya buku dari RAMma yang bersiri jenia bersambung yermasuklah yang ada puteri2 tu aku takbaca.Jadi bila dgr tombiruo nak dibawa ke layar filem,baru kelam kabut aku baca.RAM takpenah menghampakan.Ram penulis yang bijak bermain muslihat dan selalu selitkan elemen ketuhanan dalam tulisan.RAm juga adalah seorang penulis yg tidak sekadar menonong membuat cerita,di balik cerita ada info,ada pengajaran ada emosi yang disingkap.yang sedihnya aku g amek tau sapa bakal bawa w [...]


    • Hahahaakhirnya aku dah tahu siapa tombiruo yang sebenarnya Tombiruo merupakan manusia biasa yang mempunyai wajah yang luar biasa. Tombiruo juga merupakan saudara kembar Amirudin Mereka terpisah sejak dilahirkanTombiruo juga bukanlah roh jahat @ semangat hutan seperti mana yang dikatakan oleh orang ramai.



    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *